For en industri som skriker etter kompetanse, representerer TAF-elever (Teknologi- og industrifag) en unik mulighet til å sikre seg fremtidens kompetanse og talenter. Per i dag er det 35 kvalifiserte søkere på Raufoss videregående skole, industribedriftene i Innlandet kan kun tilby plass til 15.
- Industrien trenger kompetanse. Jeg synes det er synd at ikke flere bedrifter benytter muligheten, og viser ungdommen at dette er spennende jobber for framtida. Jeg håper de som per i dag ikke er del av TAF-ordningen tar grep, sier en tydelig engasjert Mette Foss Dalseg som er leder av TAF-rådet.
For TAF-elever er ikke bare motiverte, de tilbyr også en kombinasjon av teori og praksis som er sjelden i tradisjonelle utdanningsløp. TAF-utdanningen strekker seg over fire år og gir elevene dobbel kvalifikasjon: et fagbrev og studiekompetanse i realfag, som matematikk og fysikk. En kompetanse som er spesielt relevant og verdifull for industrien, og sterkt etterspurt.
- For å få til TAF-ordningen er vi avhengig av bedrifter. Så lang har vi 10 plasser å tilby disse 35 elevene. Vi jobber nå med å få fem plasser til en full klasse. Vi burde jo kunne tilby to klasser, fortsetter Dalseg.
Mangel på kompetanse
Næringslivet, spesielt i teknologiske og industrielle sektorer, står overfor en voksende utfordring med å tiltrekke og beholde talentfulle medarbeidere med realfaglig bakgrunn. TAF-elever, som får lønn under utdanningen, tilbringer betydelig tid i bedrifter gjennom praktisk opplæring, noe som gjør dem godt kjent med arbeidslivet og forberedt på fremtidig jobb.
- Naturlig nok krever det noe av bedriftene som er en del av ordningen, men i fremtidens arbeidsmarked må bedriftene tenke nytt i forhold til «onboarding» og tidlig tilknytning til fremtidig spisskompetanse.
- Det er enklere å få disse til å flytte tilbake etter studiene, enn å få noen som ikke har kjennskap til regionen.
- Framo Engineering i Florvåg er eksempel på en bedrift som har jobbet langsiktig og systematisk med rekruttering av realfagskompetanse, og lykkes voldsomt. Min oppfatning er at det her i regionen blir mer tilfeldig, sier Dalseg.
Økt status
Ved å integrere TAF-elever i sine virksomheter, bidrar bedrifter ikke bare til å utvikle nødvendig kompetanse for fremtiden, men får også nytte av elever med nye perspektiver. I tillegg heve statusen til yrkesfag, styrke bedriftens samfunnsansvar og bidra til lokal utvikling.
- Industribedrifter bør seriøst vurdere å ta inn TAF-elever. Det representerer en investering i både bedriftens og regionens fremtid. Ved å støtte disse talentene tidlig, kan bedrifter sikre seg tilgang på dyktige arbeidstakere som er tilpasset deres spesifikke behov og som forstår bedriftens verdier og arbeidsmetoder fra innsiden, avslutter Dalseg.