| NO | EN
Publisert: 04.08.2021
Aktuelle saker Nordic Additive Manufacturing
Med avansert 3D-printing skal NAM endre industrien

Med tilgang på verdensledende materialkunnskap og solid prosessforståelse i Raufoss Industripark, tar NAM sats mot den neste industrielle revolusjon; 3D-printing, eller såkalt additiv manufacturing.

 


«Fremover skal vi bygge produkter innenfra og ut. Fordelen med vår teknologi er at man unngår å starte med en «stålkladd» hvor man maskinerer bort 80%. Vi bygger heller de 20% vi trenger, kutter kostnader og miljøbelastningen»
. Ordene tilhører daglig leder i NAM; Sture Sørli. Med 30 år i bransjen har ingeniøren jobbet med høyteknologisk industri hele sitt yrkesaktive liv, bla. i Dynoplast og Kongsberg Automotive. Og det var som hos sistnevnte som kunde av additivt bygde deler at Sørli fikk øynene opp for mulighetene som ligger i laser metal deposition, såkalt LMD.

 

StureHenning Sørli - Daglig leder NAM

Laser metal deposition
Laser er en svært presis varmekilde for sveising, og med fin mating av metallpulver direkte inn i smeltebadet etablert av laserstrålen, er det mulig å bygge nær sagt hvilken som helst geometri, og i enkelte tilfeller også direkte fra bruddflater i produkter. Gjennom avansert software og en full 5-akse CNC som styrer bevegelsene, kan man bygge på, reparere og lage nye deler i nesten hvilken som helst materialer, samt en rekke materialkombinasjoner som ikke er mulig med tradisjonell teknologi.

 «I industriparken på Raufoss finnes verdensledende kompetanse innen materialteknologi og CNC-styring. Med NAM sitt kreative team og teknologi har vi en unik mulighet. Men det kreves også at en bransje endrer måten man tenker og designer på. Utfordringen ligger i at de som designer produktene må evne tenke annerledes – legge på i stedet for å trekke fra. Slik løser vi ekstremt avanserte 3D-løsninger som de beste i Europa fortsatt mener ikke er mulig», smiler en fornøyd leder.

 

 

Veien videre
Med teknologien på plass er oppgaven fremover å overbevise markedet. Gjennom de to siste årene er de tekniske utfordringene er løst, og rutiner og systemer etablert. Nå står kommersialisering for døra. Med ett trettitalls kunder innen verktøymakkere, teknologiutvikling, oljeindustri, romfart og forsvar, har man de kravstore kundene som kreves for å stress-teste teknologien. Nå økes kapasiteten og det investeres i et tech-senter på Raufoss, i tillegg til produksjonssatellitter i nærheten av kundene. Med produksjon av avanserte deler vil industrikundene bli viktig for NAM, men i tillegg offshore og maritim sektor hvor det foregår en betydelig omstilling. Overgangen fra en oljeindustri med romslige budsjetter, til nye og mulige lønnsomme energikilder, krever ny tenkning og kostnadsfokus.

 

CO2-footprint
«Ett av de viktigste salgsargumentene vårt er miljø. Både i produktfremstilling, men også med tanke på lager og logistikk. Tiden med å frakte deler over store avstander er over. Med et digitalt varelager «printer» man ut delene som trengs. Det blir rimeligere å produsere deler lokalt enn å frakte over store avstander. Klimaavtrykket i produksjon må ned, vår teknologi er en del av løsningen», understreker Sørlie.

 

 

Ambisiøs vekst
Ambisjonen tilsier en omsetning på rundt 80 millioner i løpet av de neste fem årene, og en sterk tilstedeværelse i sentrale knutepunkt i Nord-Europa. Ledende aktører i bla. USA og Tyskland skal utfordres. Leverandørerfaring fra kravstore kunder i bilindustrien tar han med seg, og etter en «humpete» oppstart, skal NAM nå mangedobles. 

«For mange har pandemien vært en stor utfordring. For vår del derimot har den gitt oss tid til å forberede oss. En viktig lærdom industrien har gjort seg det siste året, er at produksjon tett på nødvendigvis ikke er feil. Kanskje vil kunden i fremtiden heller handle mer «hjemme», som for oss ville være en stor fordel», avslutter Sørlie som nå gleder seg til å starte å besøke kundene.