Med 800 kaffemaskiner i felten, fra Os i Østerdalen i nord, via Vågå og Nordberg, til Kongsvinger og Harestua i sør, og med en urokkelig tro på at det er servicegraden som utgjør hele forskjellen, blir det fort 150.000 km med asfalt på servicebilene til Selecta som går året rundt i tjeneste for god kaffe på arbeidsplassen.
Selecta er markedsleder innen selvbetjeningsløsninger for mat og drikke med 425 000 salgssteder over hele Europa. Her i Innlandet omsettes det for 18 millioner kroner med en jevn fordeling øst og vest for Mjøsbrua. Med ulike konsept innen kaffe og vann, og skreddersydde løsninger fra den hurtigproduserende kaffemaskinen til avanserte løsninger som tilbereder kaffe som på en italiensk kafé, betjener man kaffetørste ansatte fra nyoppussede og tilpassede lokaler i Raufoss Industripark.
Selecta har holdt til i parken siden 2006 under ulike navn og koalisjoner. Lokaliseringen i parken har vært spredd utover i flere bygg, noe som etter hvert var blitt lite hensiktsmessig og en utfordring for videre vekst. Man begynte å se seg om utenfor parken etter nye lokaler, men fant ut at det beste alternativet fortsatt lå innenfor portene. Gjennom vinteren 2020 har man i samarbeid med Raufoss Industripark bygd om og optimalisert 400 kvadratmeter under ett tak for hensiktsmessig drift og fremtidig vekst.
Skreddersøm
I Industriparken møter du en utleier som forstår at det viktigste for bedriften er at du må tjene penger, sier Eskil Strandlie som har vært med på hele reisa i kaffebransjen siden oppstarten i parken. - I tillegg er de veldig bevisst på at industriparken ikke kun skal være et sted for de aller største, men at det også kreves serviceorienterte bedrifter som kan bistå og serve de store. - For oss som har vært i parken i mange år, merker vi stor fremgang, det er ei helt anna tid med lokalt og fremoverlent eierskap. Her er allting i orden, alt vi trenger å gjøre er å fokusere på egen butikk, sier Strandlie.
- Før lyset er skrudd på i Raufoss sentrum er det både måkt og strødd i parken, sier Jim Van Dijk som er ansvarlig for at samtlige maskiner til enhver tid leverer en god kopp kaffe.
«Vi-kulturen»
- Vi kunne kanskje spart noen få kroner på å flytte, men det du ikke får med deg på flyttelasset er den spesielle «vi kulturen» som er bygd opp i parken gjennom mange år, hvor man virkelig ønsker hverandre vel og unner den andre suksess. Man heies litt fram. De store aktørene i parken trenger serviceorienterte bedrifter rundt seg som kan levere kvalitet, understreker Strandli. Av dagens omsetning i selskapet er rundt 15% relatert til bedriftene i parken.
Veien videre
Med Industriparken som utgangspunkt skal Selecta vokse videre ved å tilby et sunnere utvalg av produkter og forbedrede kaffe- og matopplevelsen for alle. Det satses spesielt på markedet innenfor hotell, restaurant og catering, i tillegg til leveranser mot de aller største kjedene på nasjonalt nivå. Også innenfor kaffe er det et teknologi- og innovasjonsløp, her må stadig maskinparken og nye tjenester utfordres for å ta markedsandeler. I industrien er denne mentaliteten om «0-feil» i alle prosjekt så innarbeidet, det lærer også vi småbedriftene av. Vi tror det er grunnen til at vi kun har ett «break-down» i året, på våre 800 maskiner som står ute hos kunder i hele Innlandet. Vi må ha kontroll på alle detaljer, og servicegraden må være upåklagelig selv om det betyr at vi må besøke hver kunde minst hver åttende uke. Skal vi kunne servere 3 til 4 kopper god kaffe til alle ansatte, ja da må bare ting fungere hver dag, avslutter Van Dijk.