| NO | EN
Publisert: 18.03.2022
Aktuelle saker Utvikling av talentene
Norge trenger fagfolk, på Raufoss samarbeider man om utvikling av talentene

Eskil Myhre og Vetle Midteng har gått «i læra». Fremtiden er yrkesutdanning, men de tradisjonelle utdanningene er under press. I Læringsfabrikken samarbeider industrien om foredling av talentene, og som ledd i prosjektet skal gutta forsvare Raufoss-industriens ære i Yrkes-NM på Raufoss. 

Eskil og Vetle har gått i læra hos henholdsvis Hexagon Ragasco og Nammo


Yrkesveien

Med yrkesfag i elektro fra videregående skole, har gutta fullført sin periode som lærling i NAMMO og Hexagon Ragasco. Begge har utmerket seg, og skal nå vise hva de er gode for opp mot Norges beste gutter og jenter.


De to var tidlig klare på at yrkesfag var veien til spennende jobber, allerede i ungdomsskolen tok de karrierevalget. Bøverbru-gutten Eskil er «arvelig belastet», og fattet tidlig interesse for det å skru på ting. Vetle er født og oppvokst på Raufoss med en bestefar som tidligere var rektor på Raufoss videregående skole – slik forplikter. Det ble linja for elektro på begge, men vurderte alternativer som både TIF og TAF. Det merkes en viss økning i interessen for yrkesfag, og at flere nå ser at dette er en vei til spennende jobber i fremtiden.

Hard konkurranse
Knut Sandvold fra NAMMO er opplæringsansvarlig for flere industrifag. Gjennom flere år har han fulgt utviklingen gjennom tett dialog med lærlingene i industrien, og hvilket nivå man holder på flere fagområder. 

«I Bygning 5 på Raufoss tar vi nå grep. Vi skal bygge en arena og et opplæringsløp som gjør at vi skal utvikle og foredle lærlingene», sier Sandvold.


Knut Sandvold følger lærlingene tett i Læringsfabrikken

Veien videre
Mens Eskil går inn i fast jobb i NAMMO fra høsten, har Vetle bestemt seg for ingeniørutdanning gjennom den såkalte Y-veien, hvor de med yrkesfaglig utdanning kan bli ingeniør. Studieopplegget skreddersys kandidatenes bakgrunn og man blir ingeniør på tre år.

«Det er for få som kjenner til alle mulighetene yrkesfag gir. Enkelte tror fortsatt man blir elektriker, snekker eller verktøymaker for resten av livet, de vet ikke at man kan bygge videre på utdannelsen og bli både ingeniør eller få en doktorgrad om man vil det. Skole og foreldre må bli flinkere til å synliggjøre mulighetene yrkesfag gir for ungdom som kanskje ønsker mer enn ren klasseromsundervisning», poengterer Sandvold.

Eskil og Vetle gleder seg til å vise hva de er gode for, og skulle det gå hele veien med seier i NM og representasjon i VM i Shanghai, så utsetter Vetle videre utdannelse ett år, da skal det satses knallhardt mot pallplass.
 

Nasjonal pilot for framtidens bærekraftige industriutvikling
Industrihistorien på Raufoss er underkommunisert
Frokostseminar - Energikartleggingsforskrift
Stortingsbesøk med grønt fokus
Bygger nytt administrasjonsbygg for Nammo
Alder har ingenting å si
Leverandørdager i Bygning 5
Samarbeidsbedrift for bedrifter i og utenfor parken
Ny forretningsutvikler