Hydal Aluminium Profiler AS har skiftet navn til Raufoss Aluminium AS.
–Det er et navn som betyr mye for oss som jobber her, det ligger mye stolthet i det. Vi syns det er et godt navn vi nå har fått og vi gleder oss til å gå videre med det, sier administrerende direktør, Terje Sagbakken.
Raufoss Aluminium er en markedsledende leverandør av ekstruderte, bearbeidede og overflatebehandlede aluminiumsprofiler og komponenter. Selskapet har en lang og stolt historie som strekker seg over 60 år tilbake i tid.
Han sier at navneskiftet skaper positiv oppmerksomhet.
–Det er forbundet med kunnskap og kvalitet, og det er anerkjent nasjonalt og internasjonalt, understreker Sagbakken.
Jubel
Sammen hovedeier og styreleder slapp han nyheten om navnebyttet til de ansatte i slutten av november under feiringen av jubileum.
–Det ble veldig godt mottatt og noe de ansatte umiddelbart tok til seg, sier Sagbakken.
For det er noe eget med kompetansemiljøet omkring aluminium på Raufoss.
–Raufoss er det største kompetansemiljøet for det, det er en stor styrke for oss å være akkurat her og en del av det. Det er høy fagkompetanse på det vi holder på med, sier Sagbakken.
Totalleverandør
Selskapet laget alt fra små til store aluminiumsprofiler. De leverer til et bredt spekter av bransjer, hvor bygg og automotive er de største.
–Vi har mange bruksområder for våre produkter, sier Sagbakken.
De utvikler seg også stadig mot å i større grad bli en totalleverandør for sine kunder.
–Vi gjør dette for en del kunder allerede, men jobber for å drive mer videreforedling. Vi har gjennomført investeringsprosjekter de siste årene hvor dette har vært fokus, for dette er noe vi satser på, sier Sagbakken.
Status
–Vi har flere investeringer på gang, på flere forskjellige områder. En viktig investering vi gjør i år er et nytt robotisert kappeanlegg, sier Sagbakken.
Dette er en viktig i brikke i strategien videre.
–Med sikte mot å i større grad være en totalleverandør for kunden er dette en viktig del som vil bidra til økt produksjon og gi oss flere muligheter, sier Sagbakken.
Markedet
For markedet de leverer til er i vekst.
–Vi vet at behovet for aluminiumsprofiler i Europa på lang sikt er økende. Det er et marked for oss hvor vi skal ta plass. El-biler har vesentlig mer aluminium enn tradisjonelle biler, der er det mange muligheter, avslutter Sagbakken.
Han tror at deres fortrinn med bærekraftig produksjon blir sentralt for videre vekst.