Hovedoppgaven er nye og framtidsretta produkter, men som design-manager er ivaretakelsen av historien vel så viktig som den kreative prosessen. - Nye ideer må sikres i prosedyrene, så slik sett er jeg like mye en historieformidler.
Geir Kristoffersen er design-manager ved Kongsberg Automotive på Raufoss. Som leder av designavdelingen er en av oppgavene å ivareta «Raufoss ABC», et koblingssystem designet for bremsesystemet i nyttekjøretøy. Systemet har vært i produksjon siden 2008 med kontinuerlige forbedringer, og hvor design- og utviklingsavdelingen stadig jobber med materialegenskaper, tilpasning og bærekraftige løsninger, samt skreddersydde løsninger for større kunder.
Utradisjonell bakgrunn
Kristoffersen valgte å konstruere sin egen «TAF-linje» – 20 år før tilbudet ble etablert. Den noe utradisjonelle veien med realfag de tre første årene på videregående, før han tok ett år på gamle «maskin og mekk». Etter året i forsvaret ble det maskiningeniørutdannelse ved høyskolen på Gjøvik.
Konkurranseutsatt marked
Kongsberg Automotive sitt hovedprodukt er bremserørskoblinger innen tungtransport. Her leverer man over hele verden med en markedsandel på 19%.
- Kappløpet i bilindustrien er intens. For å være konkurransedyktig må vi være hakket foran konkurrentene, og kunne tilby noe som er bedre enn det andre i markedet. Og det må vi få til med norsk kostnadsnivå.
For å lykkes med masseproduksjon, er en av nøklene til suksess designet. Produktene må utvikles for høytaktproduksjon! Det hjelper ikke med verdens beste produkt om det ikke effektivt lar seg masseprodusere. Produktet må være robust, i få deler, håndterlig for gripere på robotene og enkelt å montere. Alt dette må hensyntas i design-prosessen.
- Hvis roboten mister delene går det utover effektiviteten, hele linja må vente mens roboten gjør jobben en gang til.
Ambisjoner om vekst
Selskapet har ambisjon om vekst i årene som kommer og her vil design-avdelingen spille en viktig rolle. I løpet av de to siste årene har den vokst fra 6 til 16 ansatte, og målet er å utvikle nye produkter i markedet. Innenfor elektrifisering oppstår nye muligheter, det samme ved å anvende eksisterende kompetanse, produkter og teknologi innenfor andre produktområder med potensiale for stort volum.
- Historisk har vi jobbet innenfor nyttekjøretøy. En bransje noe mindre konjunkturutsatt enn feks. privatbil. Uavhengig av hvordan vi vil forflytte oss i fremtiden, vil transport være et behov. Om det så både er elektrisk og selvkjørende, må det fortsatt ha bremser.
- Under finanskrisa lekte vi oss med nye produkter. Vi ser at det er potensiale på flere områder, men det må være et marked som er villig til å betale kostanden for kvalitetsprodukter. Da må det være mer enn koblinger til hageslangen eller vannbåren varme, hvor det allerede finnes tilfredsstillende produkter. Systemer for luftfjøring på biler kan være eksempel på et spennende mulighetsområde.
- Per i dag er neste generasjons bremsesystemer en prioritet. Vi har jobbet med koblinger siden 70-tallet og skal nå gjennom et generasjonsskifte hvor pionerene går over i pensjonistenes rekker. Den kompetansen skal sikres og bevares.
Rekruttering
Industrien kan tilby spennende jobber i et internasjonalt arbeidsmarked. Her kan man være med på en omstilling, og det å skape produkter for fremtida sammen med et team som våger å utfordre.
- Senioringeniørene er rett og slett ikke ledige i markedet. Vi må starte med de nyutdannede, noe som også har sine fordeler da de ser på alt med nye øyne! Vi har funnet interne ressurser som ønsker å ta steget videre eller forflytte seg inernt i KA-systemet. De har en stor forståelse for hva dette går ut på.
Transportsektoren står overfor en stor omstilling både i form av teknologi, men også måten vi forflytter gods og personer på.
Kultur
I Raufoss-kulturen er det en tradisjon for å kaste seg ut i det og prøve nye ting. Det er en flat struktur i de fleste organisasjoner, og hvor alle snakker med alle og har felles mål
- Vi tør kanskje å ta noen flere sjanser. Fokuset vårt er å utvikle produkter som fungerer og er gode nok, og så er vi effektive på nødvendig dokumentasjon.