Når en global aktør som Worthington Industries ser mot Norge for å utvide sitt internasjonale nettverk, er resultatet mer enn bare en økonomisk transaksjon. For Hexagon Ragasco og Skjalg Stavheim representerer oppkjøpet først og fremst spennende muligheter, men også en anerkjennelse for den jobben som er gjort på Raufoss.
Worthington Industries, en gigant innen produksjon av stålbeholdere i USA, har i ti år hatt blikket rettet mot Ragasco. Flere år etter at administrerende direktør Stavheim for første gang besøkte hovedkontoret i Washington, er oppkjøpet gjennomført.
Størst på hjemmebane etter å ha levert utrolige 2,4 millioner beholdere i Norge, og allerede global leder innen komposittbeholdere med en markedsandel på 75-80%. En posisjon som nå skal utvikles innenfor nye markeder med samme suksessformel; effektiv drift og best på salg!
Et fornuftig partnerskap
For Stavheim er dette mer enn et oppkjøp, det er rett og slett en god match.
- Jeg husker flyturen hjem for syv år siden, jeg følte allerede da at Worthington kunne være en ideell partner for oss. De har en kultur og en forretningsfilosofi som er svært lik vår, sier Stavheim.
- Worthingtons fokus på langsiktighet, integritet og respekt, både for ansatte og kunder, samsvarer godt med verdiene vi har her i Hexagon Ragasco.
Oppkjøpet gir Ragasco tilgang til Worthingtons omfattende distribusjonsnettverk, spesielt i USA, hvor selskapet har en dominerende posisjon. Stavheim ser store muligheter i å kunne bruke nettverket til å utvide Ragascos markedsandel globalt, men også lære av hverandre innenfor teknologi, produktivitet og styring. Worthington er allerede langt fremme innenfor smarte beholdere og type abonnementstjenester.
Et oppkjøp som gir nye samarbeidsmuligheter
En annen faktor i oppkjøpet er muligheten for samarbeid med Worthington sitt selskap i Portugal, Amtrol-Alfa. Selskapet er markedsleder innen stål- og kjølebeholdere i Europa og blir en partner for Ragasco fremover. Stavheim ser store fordeler i å kunne dra nytte av Amtrol-Alfas erfaring og nettverk, spesielt innen utvikling av nye produkter innenfor kompositt.
- Samarbeidet med Amtrol-Alfa åpner nye muligheter. De har et sterkt kundenettverk i Europa som vi nå kan utnytte for å innovere og utvikle nye produkter, være seg innenfor camping eller kjølegass, sier Stavheim.
- Dette vil ikke bare styrke posisjonen vår, men også gi oss en fot innenfor nye segmenter.
Bedriftskultur
Selv om Worthington er en internasjonal gigant, har selskapet en bedriftskultur som ligger tett opp til den man har bygd på Raufoss. Begge selskapene legger stor vekt på respekt, integritet, og langsiktige relasjoner – med ansatte, kunder og leverandører. Et grunnlag Stavheim mener vil være avgjørende for et godt samarbeidsklima i årene som kommer.
- Worthingtons filosofi om å behandle ansatte, kunder og leverandører med respekt, er helt i tråd med våre verdier, forteller Stavheim.
- Det er sjelden man finner en partner som deler så mange av de samme prinsippene. Det gjør at vi kan integrere oss sømløst i Worthington-systemet, samtidig som vi opprettholde vår unike bedriftskultur her på Raufoss.
Et løft for framtida
Stavheim ser positivt på fremtida, og han er sikker på at oppkjøpet vil bidra til vekst og utvikling for Hexagon Ragasco, noe i folk, mest i salg.
- Oppkjøpet gir oss ikke bare tilgang til nye markeder, men også betydelige økonomiske muskler og nettverket vi trenger for å fortsette å utvikle, avslutter Stavheim.