I Raufoss Industripark er ikke bærekraft et buzzword, men en del av hverdagen. Gjennom prosjektet «Planet 2030» ønsker man å samle bedriftene rundt konkrete grep. En av de ledende aktørene er Nammo Raufoss, og deres arbeid innen bærekraft kan tjene som inspirasjon.
- Det har vært store endringer de siste 4-5 årene, folk forstår nå at bærekraft handler om mer enn å sortere søppel. Det handler om å redusere temperaturen på kloden, sier Sissel Solum som er Konserndirektør for bærekraft og etterlevelse i Nammo konsernet, med hovedkontor på Raufoss.
Felles løft for bærekraft
«Planet 2030» er et initiativ som sikter mot å skape et felles løft som involverer bedriftene i Raufoss Industripark.
- Det viktigste med et slikt prosjekt er at man er samsnakket og finner felles knagger å henge arbeidet på, sier Solum som understreker viktigheten av samarbeid og deling av kunnskap for å oppnå felles bærekraftsmål.
Miljøfokus og energiutnyttelse
Nammo har definert bærekraftsarbeidet innenfor de tre hovedområder: miljø, sosialt og styring (ESG). Den sosiale siden er spesielt viktig med tanke på ansvaret man har når virksomheten er en hjørnestensbedrift i et lokalsamfunn slik som Nammos datterselskap, Nammo Raufoss.
- Vi har integrert prinsippene i strategiarbeidet vårt, og bærekraft skal hensyntas i hele verdikjeden - fra innkjøp til produksjon og salg. Det starter med gode risikovurderinger av leverandørkjeden og å få på plass rutiner og systemer for å samle inn utslippstall fra leverandørene, forklarer Solum.
Miljøaspektet hos Nammo Raufoss handler blant annet om effektiv utnyttelse av energiressurser, valg av energikilder og håndtering av vann og avfall. Hvordan kan de effektivisere produksjonen og redusere energiforbruket?
- På Raufoss har vi vært gode på energimåling i forhold til forbruk og hvordan vi kan redusere det.
Bedriften jobber med kontinuerlig forbedringer og god avfallshåndtering, og har begynt å gjennomføre livssyklusanalyser av produkter for å få bedre oversikt over miljøfotavtrykket til produktene gjennom livsløpet. Dette skal blant annet bidra til å redusere avfall og bruken av råvarer.
Bærekraftsvurderinger i investeringer
- Vi må se på naturmangfoldet, at vi ikke etablerer nye produksjonslinjer og bygg som påvirker naturen og økosystemet i negativ retning, , og vi må ha et bevisst forhold til hvilke energikilder vi kan bruke, forklarer Solum.
Dette inkluderer muligheten for å utnytte solceller, jordvarme eller resirkulere varme fra produksjonen.
Prosjekter for å måle og gjøre prosessforbedringer, hvor hensikten er å redusere forbruk av drikkevann i deler av produksjonen, har vært krevende men vellykket.
Nammo Raufoss har satt 20 bærekraftsmål for året og jobber bla. med å implementere verktøy for å hente inn CO2-utslipp fra leverandørene, selv om dette er en utfordrende oppgave.
- CO2-utslipp og Scope 1, 2 og 3 i Greenhouse Gas Protocol er viktige fokusområder for oss, sier Solum.
Prosjekt til inspirasjon
Nammo Raufoss har konkrete prosjekter som kan tjene som inspirasjon for andre bedrifter.
Ett av disse er gjenbruk av olje i produksjonslinjene, noe som har spart både penger og miljøet for farlig avfall. Et arbeid man bla. fikk Bærekraftsprisen for under Industridagene 2022.
- Vi har bla. innført gratis sanitærutstyr til kvinner i flere av våre fabrikker, samt tilpassede arbeidsklær. Kanskje ikke noe man tenker spesielt mye på her i Norge, men Nammo er et internasjonalt konsern i en mannsdominert bransje og har manglet noe på god tilrettelegging for kvinner på arbeidsplassen, spesielt i produksjonen, forklarer Solum.
Tips til andre bedrifter
For bedrifter som ønsker å komme i gang med bærekraftsarbeid, har Solum noen råd:
- Tenk gjennom hva som er viktig for kjernevirksomheten, og hvordan bedriften kan påvirke samfunnet positivt, samt redusere negativ påvirkning. Se på energiforbruk, råvarer og avfallshåndtering. Sørg for at det jobbes med å etablere god intern kultur og involver de ansatte i bærekraftsarbeidet, anbefaler Solum.
- Det er mange konsulenter med gode råd, men det beste er å ha kontroll på arbeidet internt i bedriften. Det er egentlig ikke så vanskelig, men det krever at man sette seg inn i hva som forventes av bedriften. Dette varierer ut i fra selskapsstørrelsen.
For Nammo Raufoss er bærekraft implementer i alle deler av virksomheten. Prosjekt «Planet 2030» håper de kan inspirere bedriftene i felleskap til å ta ansvar, og gjøre bærekraft til en del av hverdagen i industriparken. Ved å samles kan man ta grep bedriftene kanskje ikke evner å ta alene.
- For oss i Nammo er det viktig at vi sier det vi gjør, og gjør det vi sier, «grønnvasking» er ikke noe vi kan drive med, avslutter Solum. Og trekker frem de yngre ansatte som kommer inn i arbeidslivet med litt andre holdninger til bærekraft og ikke minst forventinger til arbeidsgiver.